Paanukirkko

Pappilankuja 24, 86710 Kärsämäki

Paanukirkko ja kahvila ovat avoinna sopimuksen mukaan.

Kärsämäen Paanukirkko valmistui v. 2004. Sen omistaa Kärsämäen seurakunta. Paanukirkko sijaitsee Kärsämäen ensimmäisen kirkon paikan läheisyydessä Pyhäjoen rannalla. Kirkon suunnittelija on arkkitehti Anssi Lassila. Kirkko on moderni, mutta se on rakennettu kokonaisuudessaan vanhoilla 1700-luvun työmenetelmillä. Rakennus koostuu hirsisestä ”sydämestä” ja sitä ympäröivästä mustaksi tervatusta paanupintaisesta ”takista”.  Kirkkoa rakennettiin v. 2000-2004 sekä talkootyönä että palkatulla työvoimalla. Päärahoitus saatiin Euroopan Unionilta EAKR-rahoituksena. Rakentamisen kokonaiskustannukset olivat 1.181.040 euroa.
Paanukirkon pinta-ala on n. 100 m2 . Kirkko on kunnan merkittävimpiä nähtävyyksiä. Se on saanut laajaa julkisuutta sekä kotimaassa että ulkomailla. Matkailijoita käy vuosittain kirkossa useita tuhansia. Siellä pidetään kesäaikaan  jumalanpalveluksia ym. seurakunnan omia tilaisuuksia. Kirkkoa vuokrataan myös vihkiäis- ja kastetilaisuuksiin. Kirkon esittelyistä ja vuokraamisesta vastaa Kärsämäen Paanukirkon kannatusyhdistys ry. Kärsämäen Paanukirkon kannatusyhdistys ja Kärsämäen seurakunta vastaavat Paanukirkon ylläpidosta ja kustannuksista.  Paanukirkon virren ”Ajan virta kuljettaa” on säveltänyt kanttori Martti Murtoperä, sanoitus on rovasti Teuvo Ahon.

www.paanukirkko.fi

Esteetön kulku Esteetön kulku