Hautausmaa

Frosteruksenkatu 26, 86710 Kärsämäki

Hautausmaa perustettu nykyiselle paikalle kirkon valmistuessa v.1842.

Kirkkoherra Chydenius jonka aikana nykyinen kirkko valmistui, on haudattu vielä Kärsämäen 1. hautausmaalle, paanukirkon läheisyyteen vuonna 1843.

Hautausmaata on laajennettu ainakin kahteen kertaan, viimeisimmän laajennuksen jälkeen alue on n.2,4 ha.

Muistomerkkejä

Hautausmaalla on sankarivainajien muistomerkkinä suuri graniittiristi.

Muualle haudattujen muistomerkki. Suunnittelija Sauli Saarikoski vuonna 1994

Toteutus Hannu Astikainen

Viimeisimpänä on laitettu vuosina 1866-68 nälkään kuolleiden muistomerkki 2014. Lahjoittajina Teija ja Timo Surakka.

Välittömästi portin pielessä oleva kuusi on kotikuusi, valaistu joulun aikaan. Istutettu 1967 Suomen itsenäisyyden 50 juhlavuonna.

Hautaus ja hautapaikat

Hautauksesta, hautapaikoista ja haudanhoitosopimuksista sovitaan kirkkoherranvirastossa.

Viheralueiden ja hoitohautojen hoitamisesta on tehty sopimus Kari Seppälän kanssa. Tarjoaa myös kiven oikaisu ja havujen toimituspalveluja erikseen sovittuna.

Haudankaivuusta on tehty sopimus seurakuntamestari Timo Littowin kanssa.

Hautausmaan hoito

Seurakunta vastaa hautausmaan yleisestä turvallisuudesta, järjestyksestä ja siisteydestä.
Nurmialueet leikataan, lukuunottamatta kivien ja siihen liittyvän kukkapesän osalta josta vastaa omaiset. Omaiset voivat halutessaan tehdä haudanhoitosopimuksen läheisen haudalle.

Seurakunta istuttaa ja hoitaa myös puut ja pensaat alueella. Puita ja pensaita saa istuttaa vain eri luvalla. Leviäviä, myrkyllisiä tai haitallisia kukkia tai kasveja ei saa istuttaa.

Esteetön kulku Esteetön kulku